De Ideeënfabriek biedt creatieve ondernemers ruimte om elkaar te inspireren, letterlijk. Dit kantoorverzamelconcept is een plek waar iedereen zich zakelijk thuis voelt. Waar ondernemers naast elkaar en mét elkaar werken. In april 2021 vierde De Ideeënfabriek haar tienjarig bestaan. Al die tijd levert CLAP een bijdrage aan dit prachtige bedrijf, als huurder én als communicatieregisseur. Dit is het verhaal van een bijzondere samenwerking.
Ieder voor zich en de fabriek voor ons allen
De Ideeënfabriek is een initiatief van Mirjam van Lamoen en Geert Heikoop. Destijds zaten zij met een aantal groeiende bedrijven gevestigd in één pand waar ze uit hun jasje groeiden. Op zoek naar een nieuwe plek vonden ze het oude fabriekspand aan de Liessentstraat in Uden. Een fikse renovatie volgde, met als motto ‘Ieder voor zich en de Ideeënfabriek voor ons allen’. Kortom, ieder z’n eigen bedrijfsvoering, met gedeelde faciliteiten om onderlinge kruisbestuiving te stimuleren. Op 1 april 2011 openden ze hun deuren voor ondernemend Uden.
Naast vaste kantoorplekken heeft De fabriek flexibele vergaderruimtes en een flink aantal flexplekken in ‘kantoortuin’ Babylon. Het gemeenschappelijke hart is het IdeeCafé, waar geluncht en geborreld wordt. In tien jaar tijd is De Ideeënfabriek uitgegroeid tot een inspirerend en zakelijk thuis voor zo’n 50 verschillende ondernemingen en een gastvrije flexplek voor freelancers uit de wijde omgeving.
Werken in en aan de fabriek
CLAP fungeert als flexibel communicatieteam van de fabriek. Wij vertellen het verhaal van De Ideeënfabriek aan iedereen die het horen wil. Natuurlijk doen we dat via de website en de socials, maar ook via de netwerkapplicatie van de huurders, de narrowcast en ja, zelfs op het toilet. We onderstrepen het concept van zakelijke kruisbestuiving, brengen de kracht van de fabriek in beeld en geven een podium aan de ideeën die hier dagelijks groeien. Het is een plek waar we trots op zijn!
Mirjam van Lamoen, initiatiefnemer & directeur van de fabriek:
“CLAP helpt mij als ondernemer om op een persoonlijke manier ons verhaal te vertellen. Op een manier zodat huurders, gasten en volgers zich welkom en thuis voelen. Want zoals CLAP zelf zegt, het is de ervaring die telt, niet de belofte die je maakt. En dàt is waar de kracht van CLAP zit.”
Wij zijn jouw zakelijk thuis
Een mooi project waar we met plezier naar terugkijken, is de re-branding. In de loop der jaren groeide De Ideeënfabriek in naam, aantal vaste plekken en diversiteit. Dit vroeg om een verandering, een aangescherpt verhaal. Samen met David, een andere specialist uit de fabriek, hebben we dat nieuwe verhaal gecreëerd: ‘Wij zijn jouw zakelijk thuis’. CLAP had hierbij ook de regie over communicatie en de creatie van alle communicatiemiddelen in de nieuwe huisstijl.
“CLAP’s betrokkenheid bij De Ideeënfabriek is groot en dat blijft zo, want”, zegt Mirjam“het is een hele mooie samenwerking waarin we de taken verdelen, elkaar scherp houden en verrijken met nieuwe ideeën. In een open, professionele sfeer werken we samen aan de toekomst van De Ideeënfabriek en de huurders onderling.”
En dát is precies waar de fabriek voor staat; een professionele community die elkaar en elkaars werk blijvend inspireert.