De online wereld ontwikkelt zich razendsnel en brengt continu nieuwe mogelijkheden, ook dit jaar weer! Diverse trends zetten zich voort: kunstmatige intelligentie wordt steeds slimmer en Google Analytics 4 blijft een belangrijk middel, onder andere bij het begrijpen van gebruikersbedrag. Wat er nieuw is? Wij zetten het voor je op een rijtje.
1. Eigen data wordt relevanter
Third-party cookies verdwijnen eind dit jaar en regels rondom privacy worden strenger. Dit maakt het moeilijker om doelgroepen gericht te bereiken via advertenties. Daarom is het slim om zelf een databestand op te bouwen. Hiermee ben je minder afhankelijk van ontwikkelingen bij externe advertentieplatformen en kun je jouw marketinginspanningen effectief inzetten.
Aan de slag!
Dit is hét moment om eigen data te verzamelen, zoals mailadressen, voorkeuren en informatie over koopgedrag. Denk goed na over hoe je dit gaat doen en verwerk het in je owned media-strategie. Bied bijvoorbeeld content aan in ruil voor e-mailinschrijvingen. Of organiseer een event waarbij klanten hun gegevens achterlaten.
2. SEO blijft scoren
Organische zoekresultaten worden steeds belangrijker bij het genereren van websiteverkeer. Hier kun je op inspelen via zoekmachine-optimalisatie (SEO). Stel je voor: je hebt een winkel in een grote straat vol concurrenten. Hoe zorg je dan dat mensen jóuw winkel bezoeken? Door op te vallen! Zie Google als die grote straat. Deze zoekmachine laat jou opvallen als je content kwalitatief is en de vraag van bezoekers beantwoordt.
Aan de slag!
Laat middels je content zien dat je een autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Neem de tijd om vragen van je bezoekers te beantwoorden en analyseer de analytics en keyword-planners om te achterhalen welke zoekopdrachten nog niet zijn beantwoord. Door hierop in te spelen, word je online sneller gevonden.
3. Social media wordt SEO-kanaal
Op zoek naar tips bij het aanpakken van je tuin? Of naar inspiratie voor je bruiloft? Mensen raadplegen hiervoor steeds vaker social media. Waar er op deze platforms voorheen vooral gescrold werd, wordt er nu vaak gezocht. Dat biedt kansen: je kunt ervoor zorgen dat jouw socialmediaprofielen goed vindbaar zijn.
Aan de slag!
Voer niet alleen een zoekwoordenonderzoek uit voor je website, maar analyseer ook welke termen populair zijn op social media. Hier doen mensen vaak inspiratie op in plaats van gericht naar iets te zoeken. Verwerk de termen waar je op gevonden wil worden vervolgens in je teksten, zodat jouw profiel sneller wordt voorgesteld.
4. Opleving van eigen fanbase
Je kent de melding op je IPhone vast ‘mag deze app jou volgen’? Het merendeel selecteert ‘nee’, wat het volgen van doelgroepen moeilijker maakt. Met de verandering binnen tracking, de wens van platformen om gebruikers zo lang mogelijk binnen te houden en de komst van shops, wordt engagement belangrijker. Het opbouwen van een eigen fanbase, bijvoorbeeld via social media, biedt hier een uitkomst. Deze kun je direct tot actie aanzetten, bijvoorbeeld door ‘fans’ naar je website te leiden. Ook kun je via fanbases soortgelijke doelgroepen bereiken.
Aan de slag!
Breid je fanbases dus uit. Denk daarbij aan mailadressen verzamelen en je community uitbouwen via volgers. Zorg daarbij voor interactie en gebruik socialmediaplatforms niet om enkel reclame te maken. Reageer bijvoorbeeld op reacties en persoonlijke berichten en post regelmatig deelwaardige content. Laat je zien; ben daadwerkelijk aanwezig.
5. Optimalisatie en personalisatie van e-mailmarketing
Het verzamelen van e-mailadressen blijft een effectieve strategie om waardevolle data te verkrijgen. Via e-mailmarketing kun je jouw doelgroep op een persoonlijke manier benaderen. Data speelt hierbij een belangrijke rol. Hebben mensen bijvoorbeeld al een product gekocht? Dan kun je hen benaderen voor bijpassende accessoires. Zo is er voor ieder deel van de klantreis een eigen boodschap die aanzet tot actie.
Aan de slag!
Stuur diverse doelgroepen gepersonaliseerde e-mails. Dit kun je doen door je mailbestand op te delen in groepen, afgestemd op fases in de klantreis. Vraag je daarna af wat de groepen aanspreekt en haak daar in je mail op in. En houd daarbij zeker rekening met de steeds strengere privacy-richtlijnen, zodat jouw mails daadwerkelijk ontvangen worden.
Deze onlinemarketing-tips toepassen? Wij helpen je graag!
Neem contact met ons op, dan denken we samen na over jouw onlinemarketingstrategie.