fbpx

Social media distancing? Nee toch? | Tijmen Chatrou

Je social kanalen zijn juist nu belangrijker dan ooit.

Tijmen Chatrou, Social Media Regisseur

Balen! Het gevoel dat overheerste toen Rutte bekendmaakte dat het land wederom (bijna) volledig op slot ging. En dat is nog zacht uitgedrukt. De tweede coronagolf heeft opnieuw een flinke impact op het bedrijfsleven. De horeca is gesloten, kantoren zijn uitgestorven en mensen zijn aan huis gekluisterd. Social distancing is nodig om het virus te kunnen verslaan. Dat klinkt eenvoudig, maar in de praktijk leidt dit tot veel economische schade en het zorgt voor veranderend gedrag bij consumenten.

Dat we elkaar fysiek minder mogen zien, betekent niet dat we elkaar online niet kunnen ontmoeten. En dat gebeurt massaal! Liken, posten, delen, stories en tik-tokken. We love it. Ruim 10 miljoen Nederlanders besteden gemiddeld anderhalf uur per dag aan het checken van hun socials. De place to be. Ook voor merken en organisaties.

Belangrijk dus om niet aan social media distancing te doen, maar de kansen te benutten die je kanalen bieden. Vanuit businessperspectief doet de huidige tijd namelijk een flink beroep op ons aanpassingsvermogen. Het is belangrijker dan ooit om als onderneming vooruit te blijven kijken en te blijven denken in kansen en mogelijkheden. Niet alleen wat aanbod of dienstverlening betreft, maar zeker in communicatie. Het moment dus, om je boodschap aan te passen aan jouw gast, klant of consument. En jouw social kanalen zijn hiervoor de ideale spot. Maar waar moet je op letten? Om je te helpen geven wij drie tips die voor iedere organisatie inzetbaar zijn en die jouw kanalen helemaal coronaproof maken.

1. Laat zien hoe je je aanpast

Waarschijnlijk ben je op de tweede Coronagolf beter voorbereid. Je hebt ontdekt wat wel of niet werkt nadat je in maart ineens snel moest schakelen. Nu heb je een alternatief gereed. Maar, weten je klanten dat ook? Laat weten wat je aanbiedt, hoe je dit aanbiedt en welke meerwaarde het voor ze heeft. Kies altijd de tone of voice die bij jouw merk en de urgentie past. Ga je voor een serieuze toon of kies je voor humor? En welk beeld werkt versterkend? Ga je voor een foto, tekst of video? Denk na over wat het beste bij jouw doelgroep aansluit.

———————

Voorbeeld The Tosti Club
The Tosti Club heeft in de eerste Coronagolf direct geschakeld en zorgde ervoor dat mensen heel makkelijk bestellingen konden plaatsen en betalen via Whatsapp.

2. Maak het persoonlijk en relevant

Mensen houden van (vaste) gezichten bij een bedrijf, in onzekere tijden meer dan ooit. Laat jezelf dus zien op je kanalen! Pak die camera en vertel over je speciale acties. Wissel af met medewerkers die bijvoorbeeld hun favoriete product aanprijzen. Of laat zien hoe een werkdag bij jouw bedrijf eruitziet. Dit zorgt voor herkenbaarheid en je publiek vindt het stukken interessanter dan al die gelikte advertenties…

Naast persoonlijke informatie is relevantie minstens zo belangrijk. In plaats van alleen maar producten en diensten te willen verkopen kun je jouw content ook richten op het versterken van je merk. Vraag je af waarom mensen jou zouden willen volgen en zorg dat je hier op een aantrekkelijke manier op inspeelt. Probeer jouw volgers te helpen, nieuwe dingen te leren en te entertainen.

———————

Voorbeeld Coolblue
Behalve directeur van Coolblue is Pieter Zwart ook regelmatig het gezicht in de social media content van het bedrijf, ook in coronatijd. Zo legt hij in deze post uit waarom juist nu wordt gekozen voor een andere verpakking en waarom het bedrijf zich nog meer gaat richten op het bezorgen per fiets.

3. Zit er klaar voor

Nu jouw business er door Corona anders uitziet, kan het natuurlijk voorkomen dat dit vragen oproept bij jouw (potentiële) klanten. Waar deze voorheen werden gesteld via een mailtje of telefoontje, gaat dat tegenwoordig via jouw social media-kanalen. Zorg er dus voor dat je er klaar voor zit en reageer snel en duidelijk op deze vragen. Maar beter nog, speel in op de (meest gestelde) vragen, dit kan voor veel consumenten al een hoop verduidelijken. En natuurlijk pas je hier direct ook tip 1 en 2 toe ;).

Zorg er bij het beantwoorden van de vragen voor dat je antwoorden passen bij de tone of voice die je ook bij je overige communicatiemiddelen toepast. Maak je veel gebruik van humor? Schroom dan ook niet om dit in jouw reactie mee te nemen, hier kun jij namelijk echt mee scoren.

———————

Voorbeeld KLM
KLM ontwikkelde ‘uitlegvideo’s’ waarin de meeste gestelde vragen omtrent vliegen in coronatijd aan bod kwamen. Hiervoor gebruikten zij vaste gezichten (een steward en stewardess)

Hulp nodig bij je social media?

Wil jij met jouw organisatie of bedrijf je social mediastrategie aanpassen aan de uitdagingen van deze tijd? Of wil jij je social media eigenlijk liever uitbesteden? We make ‘em Clap!

Ook Leuk!