fbpx

Wat is content en wat moet ik ermee? | Nienke van Duijnhoven

Nienke van Duijnhoven, Team Captain Creatie

“Content is, naast techniek en linkbuilding, een belangrijke sleutel tot vindbaarheid en zichtbaarheid. Zowel online als offline. Zonder content communiceer je niet. Of niets. Want content is overal. Of moet je zeggen: alles is content.” Laten we eens inzoomen op het begrip ‘content’. Je hoort er van alles over, het is heel belangrijk, maar écht concreet lijkt het nooit te worden. We leggen je graag uit wat content werkelijk is, in de context van ons vak dan, én waarom dit jou als ondernemer kan helpen. Wanneer we alle definities over elkaar heen leggen, komen we uit op de volgende samenvatting:

 

Content is jouw unieke verhaal uitgedrukt in tekst, beeld, geluid en de juiste beleving, dát wat jouw lezer op het spoor van jouw merk of product zet.

 

Op maat gemaakte inhoud dus. Bedoeld om specifieke doelgroepen richting jouw onderneming of product te leiden om ze vervolgens onder te dompelen in jouw verhaal. Dat kan zijn met de inhoud van een website, mailings, berichten op social media, posters, flyers, een live event of communicatiecampagne. Maar ook op zoveel andere manieren.

De kunst van rake content

Content bepaalt in grote mate jouw zichtbaarheid en vindbaarheid, vooral online. De kunst is om te weten wat jouw doelgroep zoekt of wil weten én hoe jouw boodschap het beste landt in die groep.
Lukraak adverteren kan best een aantal mensen raken, maar heel doeltreffend is het natuurlijk niet. Bovendien kost het tijd en ontstaat er mogelijk ruis. Achter goede content moet daarom een goed verhaal zitten en een slimme strategie. Dan is het pas écht raak.

Effectieve content kent vier pijlers. Om scherp te communiceren dienen die op elkaar afgestemd te zijn:

1. Authenticiteit;

communiceer vanuit jezelf,
zorg dat jouw verhaal en boodschap uniek zijn.

2. Vindbaarheid;

of je nu een heel bijzonder product hebt,
of een van de velen bent,
jouw unieke verhaal landt pas wanneer je gevonden wordt.

3. Zichtbaarheid;

daarnaast moet je worden gezien,
in het oog springen op die plekken
waar jouw doelgroep ook geregeld is of graag komt.

4. Interactie;

wanneer je eenmaal gevonden en gezien bent,
wil je natuurlijk in contact blijven om een nog betere band met je doelgroep
op te bouwen en zelf scherp te blijven.

De kracht van continuïteit

Wanneer jouw verhaal of boodschap voldoet aan bovenstaande pijlers, ben je er nog niet. Een deel van de kracht zit ‘m in de regelmaat waarmee je communiceert. Een structurele stroom rake social berichten, interessante artikelen of andere manieren van content zenden, draagt in grote mate bij aan de effectiviteit ervan. Je doelgroep komt vaker en gerichter met je in contact, maar ook je positie in de zoekresultaten van Google stijgt.

Dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Op organische wijze hoog in de zoekresultaten verschijnen, dus niet via de inzet van Google Ads of een ingekochte toppositie, is een proces van de lange adem. Met enige regelmaat een leuk blog, een boeiend artikel of een interessante uitgave delen op je website is de methode om hogerop te komen. Met de juiste inzet van SEO-technieken en uitgebreide artikelen vol relevante antwoorden op de vragen van je doelgroep, verkrijg je bovendien kennisleiderschap in jouw tak van sport. Ook dan zullen potentiele klanten eerder bij jou aankloppen dan bij een ander. En daarbij geldt: ‘wie zaait, zal oogsten’, want wat je online communiceert verdwijnt niet meer zomaar. Zo is nú structureel online communiceren dus ook voor de toekomst waardevol.

Content van CLAP

Uiteindelijk is rake content bedoeld om jouw doelgroep te verrassen en te inspireren. Om je merk extra kracht bij te zetten, off- en online. Om meer klanten te trekken of beter zichtbaar te zijn. Ons flexibele team van communicatieregisseurs & contentcreators kan je daarbij helpen.

Wij zijn goed in het vertellen van jouw verhaal. En we weten dat verhaal vervolgens om te zetten in rake content. Een groot deel van ons dagelijkse werk bestaat uit het aanspreken van de gewenste doelgroepen met de juiste boodschap in de juiste taal. Met de juiste tekst en het scherpste beeld geven we jouw content de beleving mee die jouw doelgroep triggert. Je hoeft dus niet alles zelf te ontdekken en te doen! Wij doen het graag voor jou, het liefst in nauwe samenwerking.

Wil jij weten hoe wij kunnen bijdragen aan jouw rake content?

 

Lees er alles over op onze contentpagina of neem eens contact met ons op. Dan praten we samen verder over jouw verhaal!

Ook Leuk!