Eenvoudig gezegd, is het alle communicatie die jouw organisatie inzet om de toegevoegde waarde als werkgever te laten zien. Niet alleen aan huidige, maar ook aan potentiële medewerkers. Je communiceert over je werkgeversmerk, banen, bedrijfscultuur en groeikansen. Dit doe je via vacatures, social media, je website, toffe events, video’s, verhalen van anderen en méér.
En wat levert goede arbeidsmarktcommunicatie op?
Arbeidsmarktcommunicatie kan dé gamechanger zijn voor jouw organisatie. Nog niet overtuigd? Wij zetten vijf voordelen op een rijtje:
1. Positief bedrijfsimago
Goede arbeidsmarktcommunicatie versterkt je werkgeversmerk: hoe je wordt gezien als werkgever. Hiermee kun je potentiële kandidaten, huidige medewerkers en zelfs klanten aanspreken!
2. Verbinding en loyaliteit
Door transparant te communiceren over je bedrijfscultuur, waarden, ontwikkelprogramma’s en groeimogelijkheden, zorg je dat medewerkers zich betrokken voelen bij je organisatie. Je creëert als het ware een community waarin collega’s samen doelen najagen. Grote kans dat ze hierdoor langer blijven hangen!
3. Competitief voordeel
In een wereld waar talent schaars is, helpt effectieve arbeidsmarktcommunicatie je om boven de concurrentie uit te stijgen. Je wordt niet alleen een werkgever, maar ook een bestemming waar mensen willen werken en groeien.
4. Kostenbesparing
Door te investeren in een goede arbeidsmarktcommunicatiestrategie, bespaar je op termijn tijd en kosten voor het werven van personeel. Ook geef je potentiële kandidaten een realistisch beeld van de organisatie en functies waardoor de kans op verloop kleiner is.
5. Organisatiegroei
Door consistent te communiceren over je bedrijfscultuur, waarden en doelen, leg je een basis voor groei. Je bouwt een talentpool op en wordt bekend als interessante werkgever. Hierdoor kun je nieuwe vacatures sneller vervullen en nieuwe uitdagingen gemakkelijker aangaan.