De makers van ’t Zusje
’t Zusje timmerde de afgelopen jaren hard aan de weg. En met succes, want in 2020 opende de franchiseformule haar 29e restaurant. Maar om op de juiste wijze invulling te kunnen geven aan het concept, het avondvullend bourgondisch genieten, is goed personeel onmisbaar. Zeker in de horeca, waar het verloop groot is, blijkt het een enorme uitdaging om de juiste mensen te vinden. Het horeca-aanbod is reuze in Nederland. Als horecamedewerker kun je letterlijk op elke hoek van de straat aan de slag. Dus hoe zorg je ervoor dat die medewerker uiteindelijk voor jou kiest? Met die vraag kwam ’t Zusje bij ons.
’t Zusje is uniek en onderscheidend. En juist op deze twee aspecten zijn wij voort gaan borduren. We hebben de kracht van het concept benut om de aanwas van sollicitanten te laten groeien om zo structureel voldoende medewerkers aan ’t Zusje te binden. Hierbij speelden een aantrekkelijke campagne én het sollicitatieproces een belangrijke rol.
De campagne
De wervingscampagne werd gestuurd vanuit de merkwaarden van ’t Zusje. Die typische Zusje-beleving, dat fijne gevoel, dat hebben we nadrukkelijk naar voren laten komen. Om de ideale baan, ’t Zusje als ideale werkegever in beeld brengen en tot het échte gevoel te komen, hebben we de medewerkers een ‘gezicht’ gegeven. Zij zijn immers degenen die kunnen vertellen hoe leuk en gezellig het is om bij ’t Zusje te werken. Hun verhalen, hun waardevolle momenten hebben we met humor en op een en aansprekende manier verwerkt in uitingen en op een speciaal ontwikkelde website. Om potentiele sollicitanten te enthousiasmeren hebben we de functies binnen ’t Zusje op een informele, laagdrempelige manier omschreven. De makers van ’t Zusje: van gangmaker tot sfeermaker. En van mooimaker tot praatjesmaker.
Het sollicitatieproces
Om de wervingscampagne en de bijbehorende acties in gang te zetten, was een goede basis nodig. Een aparte landingspagina: duidelijk, overzichtelijk én aansprekend. Dat betekende: voor alle functies een bijzondere vacaturetekst en een logische opbouw per vestiging én een laagdrempelige ‘druk op de knop’ om te solliciteren.
Het sollicitatieproces zelf hebben we grondig onder handen genomen. We hebben het hele proces vereenvoudigd en gestroomlijnd voor zowel franchisenemer, als potentiële nieuwe medewerker. Alle vestigingen konden vanaf dat moment op een eenduidige, heldere en voor hen minder tijdrovende manier communiceren met sollicitanten. Uiteraard volledig in lijn met de merkwaarden van ’t Zusje. Van het moment van solliciteren tot een mogelijke afwijzing: het hele proces, elke stap, elke mail, elke vorm van communicatie was vooraf uitgedacht en uitgewerkt. Om de franchisenemers maximaal te faciliteren, maar bovenal om sollicitanten enthousiast te houden. Zelfs bij een afwijzing.