De arbeidsmarkt is volop in beweging. Met de corona-vaccins in zicht, krijgt de toekomst ook weer wat kleur. Dit is hét moment om je als werkgever voor te bereiden op die toekomst. Dat kan natuurlijk ook niet anders, want na deze bijzondere periode is het zaak om zo snel mogelijk weer up and running te zijn, of om de kansen die er liggen te grijpen. En die kansen zijn er. Zeker op het gebied van werving. Toekomstgerichte bedrijven zetten hun merkwaarden in voor onderscheidende werving.
Het cv raakt uit de tijd
Als we de afgelopen tijd iets geleerd hebben, is het wel dat aan beide zijden van de arbeidsmarkt veel flexibeler moet worden gedacht. Traditionele werving, vraag en aanbod op basis van het perfecte cv, is zo goed als verleden tijd. De houdbaarheid van het curriculum vitae staat sowieso al jaren ter discussie. In de huidige turbulentie op de markt lijkt die uiterste houdbaarheidsdatum nu wel bereikt.
Naast de traditionele werving is er een tweede structurele instroom op de arbeidsmarkt bij gekomen, die van zij-instromers en omgeschoolde krachten. Goed nieuws voor werknemers, want die hebben daarmee een bredere horizon. Veel mensen hebben hun kansen gewogen en hun doelen verlegd. Nadeel is wel dat je na omscholing zonder gerichte ervaring de markt op komt. Het cv is dus niet meer leidend. Hierdoor moeten ook werkgevers hun keuzes op een andere manier maken. Meer gericht op drijfveren en persoonlijkheid en minder op een 100% score van een cv op een vacature.
Werving op waarden en wensen
De wensen en waarden van talenten op de arbeidsmarkt zijn vele malen belangrijker geworden. Waar dit eerst vaak een secundaire voorwaarden was om te kiezen voor een bepaalde organisatie, is dat nu een primaire drijfveer. De focus verschuift naar drijfveren, merkwaarden en (bedrijfs)cultuur. Wanneer deze waarden voor werknemer en werkgever op één lijn liggen, is een duurzame match gemaakt.
Werken is niet alleen maar meer iets wat je doet, maar zegt ook veel over wie je bent. Ontwikkeling gaat boven prestatie. Het is dus zaak om als organisatie goed kenbaar te maken wat jouw merkwaarden zijn, waarom jouw mensen graag voor je werken. Jezelf zo laten zien, dat je als werkgever de juiste bent bij de drijfveren en wensen van jouw ideale kandidaat.
Hoe ga je hier als werkgever mee om en hoe val je straks op met je waarden en je wensen. Zeker tussen al die verse vacatures, met die enorme stroom werkzoekenden? Natuurlijk zijn er meerdere antwoorden mogelijk op deze vraag. Maar wat ons betreft is employer branding – het neerzetten van een aantrekkelijk werkgeversmerk – de sleutel tot succes op de arbeidsmarkt.
Employer brand toont hart en ziel
Met employer branding, laat je de onderscheidende kenmerken van je bedrijf of organisatie zien, je ware aard. Een sterk werkgeversmerk maakt je merkwaarden tastbaar. Dit gaat veel verder dan een bedrijfsimago, dat straalt vooral van je product of dienst naar buiten uit. Een employer brand komt echt van binnenuit, wordt gedragen door je werknemers. Het toont je hart en ziel, jouw organisatie als unieke persoonlijkheid.
Alleen al het feit dat jij laat zien dat je mensen zoekt, is nu een geweldig signaal naar de markt. Die is onrustig, maar jij durft mensen aan te nemen. Dat signaal, maakt je aantrekkelijk. Maar daarmee ben je er nog niet. Want mensen aantrekken is niet genoeg. Te vaak blijkt dat medewerkers die via werving- en selectiebureaus binnenkomen, toch niet zo goed passen bij je afdeling of bij je bedrijf.
Met een employer brand neem je het heft in handen en zorg je dat je veel aantrekkelijker bent voor mensen die écht goed bij jouw organisatie passen. Jouw persoonlijkheid. Want hoe zorg je ervoor dat je aantrekkelijk bent voor mensen die goed bij jouw bedrijf passen?
Hoe word je aantrekkelijk
Die aantrekkingskracht is natuurlijk niet alleen cosmetisch. Wat erg belangrijk is voor een goed werkgeversmerk is dat het wáár is en geloofwaardig. Je kunt geen mensen werven op onwaarheden, laat staan dat je eigen thuiswerkende werknemers kunt foppen. Dat houdt geen stand. Je werkgeversmerk moet dus ook houdbaar zijn, het is iets waar je aan moet blijven werken, bijsturen, meegroeien.
Wanneer jouw werkgeversmerk onderscheidend, aantrekkelijk, waar, geloofwaardig en houdbaar is, dan kun je de juiste personen gaan aantrekken voor je vacature, voor je organisatie. Natuurlijk moet dit groeien, dat gaat niet van de een op de andere dag.
Werk aan je merk
Dus ook een goede campagne en gerichte plaatsing van middelen zijn van belang. Een gestroomlijnd wervings- en sollicitatieproces met jouw employer brand als leidraad. Van campagnes op social media tot en met de onboarding van je nieuwe talent. Jouw eigen merkwaarden gekoppeld aan vraag en aanbod in de arbeidsmarkt. Werving met hart en ziel. Een mooiere toekomst start vandaag.
Your employer brand. We make it work!
Benieuwd wat CLAP voor jou en jouw organisatie kan betekenen?