Social media zijn voortdurend in beweging en onmisbaar binnen online marketing. Daarom is het van groot belang om op de hoogte te blijven van de belangrijkste trends en ontwikkelingen. In deze blog vertelt onze online specialist, Marleen, hier graag wat meer over. Handige tips die zeker van pas komen in jouw online marketingstrategie voor 2024.
1. Pinterest! Ook als zoekmachine
Google is niet meer de enige zoekmachine; ook andere social media platforms worden steeds populairder. Een opvallend voorbeeld is Pinterest. Door sterke content op Pinterest te delen, kun je op een toegankelijke en relatief eenvoudige manier je naamsbekendheid vergroten. Het plaatsen van (back)links achter afbeeldingen zorgt voor gratis verkeer naar je website. Daarnaast is er recent een optimalisatie doorgevoerd om advertenties te sturen op ‘uitgaande klikken’, in plaats van alleen een klik op een pin. Deze aanpassing zorgt voor kwalitatieve verbetering van campagnes die je kunt uitvoeren. Pinterest is daarom zeker de moeite waard om op te nemen in je kanalenmix voor 2024.
2. Gebruikmaken van User Generator Content
User Generated Content kan voor bedrijven een belangrijke strategie zijn om de betrokkenheid en naamsbekendheid te vergroten. Het gebruik van content die door gebruikers zelf is gemaakt, draagt bij aan het vertrouwen van nieuwe klanten. Klanten delen hun ervaringen met een bepaald product, terwijl potentiële klanten waarde halen uit eerlijke reviews en enthousiaste klanten. Op de juiste manier ingezet, kan het eigenlijk beschouwd worden als de digitale variant van mond-tot-mondreclame, dat vandaag de dag nog steeds de belangrijkste vorm van communicatie is voor de meeste merken.
3. Social media SEO
Social media SEO is onmisbaar geworden. Zoekwoorden spelen een steeds belangrijkere rol en content wordt op diverse manieren ontdekt als je de juiste termen gebruikt. SEO is niet langer meer alleen een onderdeel van je website, maar vormt dus ook een onderdeel van je social media kanalen. Het is van groot belang om goed in kaart te brengen hoe jouw doelgroep je social media kanalen bereikt. Voer niet alleen zoekwoordenonderzoek uit voor je website, maar analyseer ook welke termen populair zijn op social media. De zoekintentie op sociale media platforms verschilt vaak van wat mensen in Google invoeren. Het belangrijke onderscheid tussen deze twee platforms is dat mensen op Google meestal al gericht weten waarnaar ze op zoek zijn, terwijl sociale media vaker worden gebruikt voor het opdoen van inspiratie.
4. Social Commerce
Een opkomende trend: van je feed naar checkout. Of eenvoudiger gezegd: winkelen via social media kanalen. Of het nu gaat om advertenties met video of afbeeldingen, het terugvinden van jouw advertenties in een shop tab op Instagram of tijdens livestream shopping, de opkomst van deze trend is overduidelijk. Generatie Z start hun zoektocht naar een product op social media. Hoe minder tussenstappen, hoe sneller de transactie wordt voltooid. Vrijwel alle grote social media-apps hebben onlangs e-commerce functies gelanceerd, waaronder ook TikTok. TikTok biedt als eerste webshops (in Amerika) de mogelijkheid om rechtstreeks binnen het platform te betalen. De verwachting is dat dit snel zal worden gelanceerd in andere landen en op andere platforms.
5. AI maakt het jou makkelijker
Je kan er echt niet meer omheen: AI is overal. Het enige wat we kunnen zeggen is dat je er beter je beste vriend van kunt maken, want verdwijnen zal het niet meer. In plaats van even iets op te zoeken via Google, zul je steeds vaker ChatGPT om hulp vragen. Of het nu gaan om tekst, afbeeldingen, of aanbevelingen, het is allemaal mogelijk. En wat nu nog niet kan, zal binnenkort wel mogelijk zijn, want AI ontwikkelt zich razendsnel! Mijn collega Yara heeft hier begin dit jaar nog een uitgebreide blog over geschreven.
6. Demand generation
Vergroot je merkbekendheid en stimuleer verkoopkansen door te richten op strategieën die de volledige klantreis beïnvloeden. Het draait niet alleen om het genereren van leads, maar om het aantrekken van klanten. Het stimuleren van de vraag staat hierbij centraal. Word top-of-mind bij een doelgroep die zich mogelijk niet bewust is van een probleem, oplossing of merk. Gebruik demand generation om je merk op te bouwen. De mogelijkheden zijn divers, variërend van contentmarketing en e-mailcampagnes tot evenementen en betaalde advertenties.
We helpen je graag!
Twijfel je nog of social media interessant genoeg is voor jouw bedrijf? Dat is het zeker. Social media bieden je de kans om een nieuwe doelgroep te bereiken en vertrouwen op te bouwen, wat uiteindelijk leidt tot conversie. Je hoeft het niet direct groots in te zetten; Je kunt met kleine stapjes beginnen. Benieuwd naar de mogelijkheden? We denken graag met je mee. Neem contact op met Marleen via marleen@clap.nl.